11 Haziran 2011 Cumartesi

Kopi Luwak - nedir biliyor musunuz ?

Kopi Luwak ya da civet coffee ya da luwak kahvesi - dünyanın en pahalı ve en az üretilen kahve çeşitlerinden birisi.
Neden dersiniz ? Çünkü üretim süreci "özel" :)

Bu kahve bir tür kedi dışkısından üretiliyor.
Iyy demek yok, işkembe, kokoreç, mumbar dolması... anladınız siz onu..

Kopi, Endonezyaca kahve demekmiş, Luwak ise Endonezya'da, Sumatra, Java ve çevre adalarda yaşayan, memeli ve etobur bir Misk kedisi türü.

Bu luwak kedicikleri, ki kedi ile sıçan arasında bir görüntüleri var aslında, meyve yiyerek besleniyorlar. Taze kahve çekirdekleri de bu meyvelerden biri.
Hayvancık bunu yiyor, tabi bununla birlikte başka meyveler de yiyor.
Sindirim sırasında bu kahve çekirdekleri fermante oluyorlar, ama sindirilmiyorlar.
Bu fermantasyon sürecinde, kahve çekirdeklerinin acımsı tadı azalıyor, diğer meyvelerin aroması ile kahve çekirdeğinin aroması karışıyor,
hatta kafeininin bir kısmı bu kediciğin kanına karıştığından tadı da yumuşuyor, ama tanecik olarak kalmayı da sürdürüyor.

Neyse efendim, hayvancık kakasını yapınca, köylüler bunları toplayıp, yıkayıp, temizleyip, kurutuyorlar.
Bir güzel kavurup, dünyanın en lezzetli ve en pahalı kahvelerinden birini hazırlıyorlar...

Bu çekirdeklerden yapılan kahve aromatik, yumuşak ama yoğun ve güçlü, böyle biraz çikolata-kakao gibi, ağızda etkisi uzun süre kalan bir tada sahip.

Bu luwaklar kahve üreticilerinin çiftliklerinde besleniyorlar. Endonezyada luwakların kakasından kahve yapılırken,
Çin'de ise luwakların eti yeniyormuş. Çinliler zaten her türlü malzemeyi yenilebilir hale getirmekle meşhur ve sayıları çoook olduğundan,
ne bulsalar yedikleri için, şaşırtıcı da bir durum değil... Luwak, et işte :)
Nisan 2011'de Endonezya'da iken, Bali adasında bir kahve ve kakao çiftliğine gittik. Çeşitli kahve, kakao ve yerel çay çeşitlerini tattık,
Kopi Luwak tadımı yoktu, ama satışı vardı. Ben de birazcık aldım. Sanıyorum 50 gramlık bir pakete 10 Dolar verdim. Kilosunu 200 $a geliyor.
Öyle çoook etkilenmedim tadından, evet yumuşak bir tadı var ama, kahveden çok kakaoya benzettim ben, belki de turist kazığı yedik bilemiyorum...

Tatmak isteyenlere, evde hala biraz kaldığını söyleyeyim :) Beklerim ...

LIFE Dergisine ait bu link'te fotoğraflarla güzel bir anlatım görebilirsiniz.